Week 25: GVI Thailand, Chiang Mai, Huay Pakoot

20 maart 2017 - Chiang Mai, Thailand

Eerste week in Huay Pakoot van start.   Een typische dag verloopt zo, ontbijt tussen half 7 en half 8. Om half 8 vertrekken we op "Ele hike" of Olifante wandeling. GVI heeft 8 Olifanten maar momenteel zijn ze in drie verschillende groepen verspreid. Mijn eerste wandeling op Maandag maakte ik kennis met DeeDee en Gueripo, zij zijn nog maar paar maanden in het bos, ze komen allebei van kampen en hebben zich al heel snel adapteert wat heel goed nieuws is. Ik heb ze bananen mogen geven omdat het mijn eerste dag was.

Tijdens een ander half uur hebben we hun gedrag gestudeerd, wat ze eten, hoe ver ze van hun Mahout zijn en nog meer. In de namiddag hebben we allerlei activiteiten of gewoon vrij.

Na de wandeling op Maandag kreeg ik eerst Pakinyaw les en dan een presentatie over de geschiedenis van de Olifanten in Azië. Om 6uur is het avond eten bij ons gastgezin en dan komen we terug allemaal samen op Base.

Dinsdag zag ik Charlie en Thong Dee, haar grootmoeder op wandeling. Charlie is nog maar pas in het wild en heeft nog moeite alleen te overleven, toch is er al veel verbetering. Maar ze wandelt heel veel dus is niet altijd eenvoudig om ze te volgen. In de namiddag kreeg ik en presentatie over de verschillen tussen de Aziatische en Afrikaanse Olifanten.

Woensdag deed ik de zelfde wandeling als op Maandag. Maar deze keer hadden we lunch in het bos. In de namiddag had ik mijn tweede les Pakinyaw. 'S avonds hadden we kook les met een gastgezin. We krijgen hier voor elke maaltijd rijst. Er vond zich een trouw plaats in het dorpje en met iedereen van GVI zijn we er naar toe geweest. Het was een heel gezellige avond en ik heb voor het eerst "rice whiskey" geproefd, het typische drank hier.

Op Donderdag had ik een heel gemakkelijke wandeling tegenover die van de dag daarvoor die nogal zwaar was. 'S avonds zijn de Olifanten vast gebonden door hun Mahout omdat we zo dicht van agricultuur zijn. Maar 's morgens worden ze losgelaten. Ik heb toen voor het eerst Olifant Kah Moon en Kom Suk gezien, wat prachtige beesten. We moesten een health check doen dus mocht ik ze bananen voederen, zodat we dichter bij konden zijn. De Olifanten zijn niet zo ver gewandeld dus moesten wij ook niet zo ver gaan.

In de namiddag was er niks georganiseerd behalve een presentatie over hoe de "health checks" "behaviour checks" en zo te doen. Nadien zijn we een koffie gaan drinken bij "Root", hij doet alles in het dorpje. Mahout tijdens de dag, barista in de namiddag en tattoo artiest 's avonds. Hij heeft ook koffie bonen, en aardbeien velden.

Vrijdag was het een speciale dag. Normaal is er wel een wandeling voorzien maar we hadden de dag tevoren gevraagd of we naar een sport event gaan waar de teams van Huay Pakoot ook an mee deden. Daar spraken ze geen Pakinyaw maar Thai dus waren we een beetje verloren, gelukkig konden ze ook Engels. Huay Pakoot deed het goed en Zondag spelen ze de finale voor football jongens, volleyball meisjes en jongens.

'S avonds kwamen ineens de Mahouts met een heel grote bamboo boom. Ze hebben ons geleerd om er bamboo cups van te maken met gewoon en machete. Ik heb ook mijn eigen gemaakt.

Het weekend was nogal zaai, behalve filmen kijken, eten, praten hebben we niet zo veel gedaan. Zaterdag avond was er wel de trouw van de "Old Chief's" dochter dus iedereen ging er naar toe. We kregen daar eten en drank en er waar zelfs een band. De volgende dag wareen we dus wel echt heel moe hahah.